کیف پول های سخت افزاری بیت کوین و ارزهای دیجیتال

یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌هایِ همیشگی درباره بیت کوین و ارزهای دیجیتال، پیدا کردن یک روش امن برای نگهداری آن بوده است.

از زمان پیدایش بیت کوین تاکنون، افراد مختلفی بخاطر استفاده از روش‌های ناامن نگهداری بیت کوین، سرمایه خود را از دست داده‌اند. بنابراین استفاده از روشی که هم امنیت بالایی داشته باشد و هم کار کردن با آن آسان باشد، بسیار مهم است.

یکی از امن‌ترین روش‌ها برای نگهداری بیت کوین، استفاده از کیف پول های سخت افزاری است. استفاده از این کیف پول‌ها به خصوص برای کسانی که سرمایه زیادی دارند و قصد دارند با هدف بلند مدت بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند، یکی از بهترین گزینه‌هاست. در ادامه ابتدا ۷ مورد از بهترین کیف پول‌های بیت کوین از نوع سخت‌افزاری را معرفی کرده و سپس مزایا و معایب هر کدام را بررسی می‌کنیم.

۷ کیف پول سخت‌افزاری برتر برای ذخیره بیت کوین و ارزهای دیجیتال:

  1. کیف پول Ledger Nano S
  2. کیف پول Trezor Model T
  3. کیف پول Trezor One
  4. کیف پول Ledger Nano X
  5. کیف پول KeepKey
  6. کیف پول BitBox02
  7. کیف پول Coldcard Mk۳

کیف پول های سخت‌افزاری، دستگاه‌های کوچک و قابل حملی هستند که کلید خصوصی بیت کوین را به صورت آفلاین و بدون اتصال به اینترنت در خود ذخیره کرده و به کاربران امکان مدیریت آن را می‌دهند. به نحوی که هم امن باشد و هم استفاده از آن راحت باشد.

این کیف پول‌ها، دستگاه‌های امنی هستند که می‌توانند در برابر حملات مختلفی که در کامپیوترها اتفاق می‌افتد، مقاوم باشند و حتی اگر آنها را به کامپیوتری که ویروسی است متصل کنید مشکلی برای دارایی‌های کیف پولتان پیش نیاید.

همه‌ی کیف پول‌های ارز دیجیتال به دو نوع سرد (آفلاین) و داغ (آنلاین) تقسیم می‌شوند که کیف پول سخت‌افزاری از نوع سرد است.

اگر هدفتان از سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین، بلندمدت است و می‌خواهید آن را با هدف سرمایه‌‌گذاری بلند مدت نگه دارید، می‌توان گفت که بهترین کار استفاده از یک کیف پول سخت افزاری است. البته شما می‌توانید از روش‌های ذخیره‌سازی سرد دیگری غیر از کیف پول سخت‌افزاری مثل کیف پول کاغذی استفاده کنید. اما باید بدانید هنگام استفاده از کیف پول کاغذی، دارایی‌های شما فقط تا زمانی که آنها را جابجا یا خرج نکنید امن هستند. همچنین خطر از بین رفتن کاغذ و یا گم شدن آن وجود دارد.

بنابراین، اگر نیاز شما فراتر رفته و دیگر فقط هدفتان نگهداری بلند‌مدت بیت کوین نباشد و بخواهید علاوه بر نگهداری بلند مدت، با بیت کوین معامله هم کنید و پرداخت‌های خود را با آن انجام دهید، در اینصورت به کیف پول‌های سخت‌افزاری نیاز خواهید داشت تا معاملات و پرداخت‌های خود را به صورت کاملاً امن انجام دهید و هکرها نتوانند از راه دور به کیف پول شما دسترسی پیدا کنند.

با استفاده از کیف پول‌های سخت افزاری، شما می‌توانید از مزایای تولید کلید خصوصی بر روی دستگاه امن خود بهره ببرید و تا حد زیادی خطر از دست رفتن سرمایه‌تان از طریق فیشینگ، هک و بدافزارها را کاهش دهید.

همانطور که گفتیم، کیف پول‌های سخت افزاری کلیدهای خصوصی شما را به صورت آفلاین نگهداری کرده و فقط زمان انجام تراکنش به اینترنت نیاز خواهید داشت.

کار کردن با این کیف پول‌ها بسیار راحت است. در بیشتر کیف پول‌های سخت‌افزاری، برای انجام تراکنش فقط کافیست آن‌ها را از طریق کابل USB به کامپیوتر متصل کنید و یا از نرم‌افزارهای کیف پول موبایل برای اتصال به کیف پول سخت‌افزاری بهره ببرید.

افرادی که به دنبال خرید این نوع کیف پول‌ها هستند، چندین عامل اساسی را هنگام خرید در نظر می‌گیرند:

امنیت، کارایی، اعتبار شرکت سازنده، قیمت کیف پول، تعداد ارزهای پشتیبانی شده و ارائه منظم به روزرسانی‌ها از جمله مهم‌ترین این عوامل هستند.

در ادامه ۷ مورد از بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری را معرفی می‌کنیم و به بررسی مزایا و معایب هر کدام می‌پردازیم.

لجر نانو اس (Ledger Nano S)

با وجود اینکه زمان زیادی از عرضه لجر نانو اِس می‌گذرد هنوز هم پرفروش‌ترین کیف پول‌ سخت افزاری دنیاست.

این کیف پول سخت افزاری در سال ۲۰۱۶ عرضه شده، اما مقبولیت و رضایت از آن به حدی است که هنوز هم به عنوان انتخاب اول سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال شناخته می‌شود.

مانند سایر لوازم الکترونیکی از جمله موبایل، که با گذشت زمان زیادی از عرضه یک محصول و ارائه مدل‌های جدیدتر توسط شرکت سازنده آن، قیمت مدل‌های قبلی معمولا کاهش پیدا می‌کند، در مورد لجر نانو اِس نیز این اتفاق افتاده است. مزیت اصلی استفاده از یک کیف پول سخت افزاری که زمان زیادی از عرضه آن می‌گذرد و در عین حال استانداردهای لازم را دارد، در مقایسه با یک کیف پول سخت افزاری جدید، قیمت بسیار پایین‌تر آن است.

ظاهر کیف پول

ظاهر لجر نانو اِس بسیار شبیه به یک فلش مموری است. اما این شباهت اتفاقی نبوده است. یکی از مسائل امنیتی که در رابطه با این کیف پول ها مطرح می‌شود این است که اطرافیان با مشاهده آن متوجه ماهیت اصلی آن نشوند. به همین خاطر اکثر سازندگان کیف پول‌های سخت افزاری، که لجر یکی از پیشگامان و از موفق‌ترین‌های این حوزه تاکنون بوده است، همواره تلاش کرده‌اند تا این شباهت ظاهری به یک وسیله الکترونیکی را در طراحی کیف پول‌های خود اعمال کنند.

لجر نانو اِس کوچک و جمع‌و‌جور است و یک محافظ فولادی بر روی آن قرار گرفته تا هم از نظر ظاهری صفحه نمایش کیف پول را بپوشاند که کسی متوجه تفاوت آن با فلش مموری نشود و هم صفحه نمایش و بدنه کیف پول را در برابر آسیب‌های فیزیکی محافظت کند.

نوع اتصال

لجر نانو اِس را به راحتی می‌توان با استفاده از یک کابل میکرو یو‌اس‌بی به کامپیوتر متصل کرد.

امنیت

یکی از ویژگی‌هایی که باعث شده کیف پول‌های سخت افزاری امنیت بسیار بالاتری نسبت به سایر کیف پول‌ها داشته باشند، استفاده از دکمه‌های فیزیکی‌ای است که بر روی این کیف پول‌ها قرار گرفته‌اند.

برای تایید تراکنش‌ها حتماً باید به کیف پول سخت‌ افزاری دسترسی مستقیم داشت و با استفاده از دو دکمه فیزیکی که بر روی آن قرار دارند، تراکنش مورد نظر را تایید کرد. بنابراین این احتمال که هکرها بتوانند از راه دور به کیف پول شما دسترسی پیدا کنند و دارایی‌های داخل کیف پول شما را از راه دور جابجا کنند، از بین می‌رود.

اما اگر شما کیف پول خود را گم کنید یا کسی آن را از شما سرقت کند هم لایه‌های امنیتی زیادی در این کیف پول برای محافظت از دارایی‌های شما در نظر گرفته شده است.

اولین لایه امنیتی لجر نانو اِس، استفاده از یک رمز ۴ رقمی است تا اگر کیف پول شما به صورت اتفاقی به دست کسی افتاد نتواند به دارایی‌های کیف پول شما دسترسی پیدا کنند. اگر این رمز ۴ رقمی، سه بار اشتباه وارد شود، لجر نانو اِس به صورت خودکار تمام اطلاعات موجود در کیف پول را پاک می‌کند.

لایه امنیتی دوم استفاده از یک عبارت ۲۴ کلمه‌ای به عنوان عبارت بازیابی یا seed است. اگر کیف پول شما خراب شود، بشکند یا به هر دلیلی از کار بیفتد، با استفاده از این ۲۴ کلمه می‌توانید دارایی‌های خود را در یک لجر نانو اِس دیگر یا یکی از کیف پول‌های نرم افزاری بازیابی کنید. بنابراین فراموش نکنید این ۲۴ کلمه را در یک جای بسیار امن نوشته و نگهداری کنید.

قابلیت بازیابی سکه‌ها در سایر کیف پول‌ها

کیف پول لجر نانو اِس را می‌توان به وب سرور کیف پول الکتروم و واسابی متصل کرد و با استفاده از آن به دارایی‌های موجود در کیف پول خود دسترسی پیدا کرد. همچنین برای بازیابی دارایی‌های خود با استفاده از موبایل می‌توان از کیف پول‌های موبایل مثل مای‌سلیوم استفاده کرد.

پشتیبانی از سکه‌های مختلف

لجر نانو اِس از بیش از ۱,۱۰۰ ارز دیجیتال (سکه و توکن) پشتیبانی می‌کند که از این نظر، مانند مدل جدید خود، لجر نانو ایکس، رکورددار بوده و قابلیت نگهداری تمام ارزهای دیجیتال برتر بازار به غیر از بیت کوین اِس‌وی (BSV) در این کیف پول فراهم است.

با وجود اینکه لجر نانو اِس در سال ۲۰۱۶ و ۳ سال قبل از مدل جدید آن، یعنی لجر نانو ایکس عرضه شده، اما با پشتیبانی و به روز رسانی لجر نانو اِس، قابلیت نگهداری تمام ارزهای دیجیتالی که در لجر نانو ایکس وجود دارد، در این مدل قدیمی هم هست.

پشتیبانی از صرافی‌های آنی

با استفاده از رابط کاربری کیف پول های لجر که لجر لایو نام دارد، می‌توان تمام دستگاه‌های لجر را به این رابط کاربری متصل کرده و از قابلیت‌هایی که این رابط کاربری ارائه می‌دهد، بهره برد.

یکی از ویژگی‌هایی که با استفاده از رابط کاربری لجر می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد، امکان اتصال به صرافی‌های آنی چنجلی و شیپ‌شیفت است. با استفاده از این قابلیت می‌توان دارایی‌های موجود در لجر نانو اِس خود را بدون اینکه لازم باشد دارایی‌های خود را از کیف پول لجر نانو اِس خود به کیف پول دیگری انتقال دهیم، تبدیل کنیم.

رابط کاربری

کمپانی لجر برای تمام دستگاه‌های خود، رابط کاربری‌ای به نام لجر لایو ارائه می‌دهد. بنابراین از نظر رابط کاربری و تمام قابلیت‌ها و امکاناتی که با استفاده از رابط کاربری در اختیار مشتریان لجر قرار می‌گیرد در تمام کیف پول‌های سخت افزاری آن یکسان است.

قیمت کیف پول

با گذشت تقریبا ۳ سال از عرضه لجر نانو اِس، قیمت کنونی آن در سایت رسمی لجر، ۶۱ دلار است. این قیمت با وجود تمام ویژ‌گی‌های مثبت و استانداردهایی که در این کیف پول رعایت شده، مقرون به صرفه‌ترین انتخاب برای کسانی است که به دنبال کیف پول سخت افزاری هستند.

این کیف پول در بازار ایران و در میان کاربران کریپتوی ایرانی نیز همچنان محبوب و پرطرفدار است. قیمت لجر نانو اِس در بازار ایران نیز در محدوده ۹۵۰,۰۰۰ تا ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.

نقاط قوت:

  • قیمت پایین نسبت به امکانات آن
  • پشتیبانی از تعداد سکه‌ها و توکن‌های بسیار زیاد نسبت به سایر مدل‌ها

نقاط ضعف:

  • قابلیت اتصال به ویندوز و اندروید و عدم پشتیبانی از سیستم عامل iOS
  • صفحه نمایش کوچک
  • حافظه کم

ترزور مدل تی (Trezor Model T)

کیف پول ترزور مدل تی آخرین محصول شرکت ساتوشی لبز (SatoshiLabs) است که در کشور جمهوری چک قرار دارد. این شرکت کار تولید کیف پول‌های سخت افزاری را از سال ۲۰۱۴ و با ارائه کیف پول سخت افزاری ترزور وان شروع کرد.

تروزر مدل تی که در سال ۲۰۱۸ عرضه شد، مانند سایر محصولات شرکت ساتوشی لبز، کوچک، محکم و خوش ساخت است.

ظاهر کیف پول

ظاهر این کیف پول سخت افزاری شبیه به دزدگیر ماشین است و برای کسانی که تمایل دارند کسی متوجه ماهیت اصلی دستگاه آنها نشود، یک مزیت محسوب می‌شود. اما جنس بدنه آن پلاستیکی بوده و استحکام بالایی ندارد.

نوع اتصال

ترزور مدل تی دارای یک درگاه یو‌اس‌بی نوع سی (USB_C) برای اتصال به کامیپوتر یا موبایل است و به زودی قرار است یک کارت حافظه میکروی اس‌دی (micro SD) که برای تهیه بکاپ اطلاعات به صورت آفلاین استفاده می‌شود، برای نسخه‌های بعدی آن در نظر گرفته شود.

امنیت

از نظر امنیت ظاهری، شباهت این کیف پول سخت افزاری به دزدگیر ماشین می‌تواند اطرافیان را فریب داده و توجه سارقان را به خود جلب نکند.

ترزور مدل تی مانند سایر کیف پول های سخت افزاری از یک کلمه عبور برای دسترسی به کیف پول و یک عبارت ۲۴ کلمه‌ای به عنوان عبارت پشتیبان کیف پول و برای بازیابی کیف پول در پلتفرم‌های دیگر استفاده می‌کند.

ترزور با برگزاری طرح‌هایی با جوایز نقدی وسوسه‌انگیز، از متخصصان و کارشناسان امنیتی در سراسر جهان دعوت می‌کند تا مشکلات امنیتی موجود در کیف پول‌های ترزور را پیدا کرده و جایزه دریافت کنند. در طول دو سال گذشته، با برگزاری این طرح‌ها، دو مشکل امنیتی موجود در کیف پول های ترزور پیدا شده و پس از مدتی توسط شرکت آن رفع شده است.

اما این آمادگی و تمایل مداوم برای حل مشکلات امنیتی، ترزور را به یک شرکت تولیده کننده قابل اعتماد برای کیف پول های سخت افزاری تبدیل کرده است.

قابلیت بازیابی سکه‌ها در سایر کیف پول ها

از نظر ارتباط با سایر کیف پول‌ها، ترزور در شرایط مناسبی قرار دارد. کاربران این کیف پول می‌توانند کیف پول ترزور مدل تی خود را به وب سرور کیف پول الکتروم، واسابی، اکسودوس و حتی شیپ شیفت متصل کنند.

پشتیبانی از سکه‌های مختلف

بیش از ۱,۰۰۰ سکه موجود در بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان در کیف پول ترزور مدل تی بطور همزمان نگهداری کرد و تعداد سکه‌هایی که این کیف پول از آنها پشتیبانی می‌کند، به مرور زمان و با عرضه به‌روز‌رسانی‌های مختلف در حال افزایش است.

اما از بین سکه‌هایی که در بین ۲۰ ارز اولیه قرار دارند، تعدادی از آنها هنوز توسط ترزور مدل تی پشتیبانی نمی‌شوند و این به عنوان یک چالش برای این کیف پول محسوب می‌شود.

در حال حاضر از بین ۲۰ ارز دیجیتال برتر، بیت کوین کش اِس وی (BSV)، ترون (TRX)، آیوتا (IoTA) و نئو (NEO) را نمی‌توان در حال حاضر در ترزور مدل تی ذخیره کرد.

پشتیبانی از صرافی‌های آنی

با استفاده از کیف پول سخت افزاری ترزور مدل تی، علاوه بر مزیت نگهداشتن دارایی‌ها در یک بستر امن، می‌توانید با استفاده از دو صرافی آنی چنجلی و شیپ‌شیفت، ارزهای خود را بدون اینکه نیاز باشد آن را به کیف پول دیگری منتقل کنید، تبدیل کنید یا به اصطلاح به معامله بپردازید.

نکته‌ای که در مورد صرافی‌های آنی کیف پول های سخت افزاری وجود دارد این است که در این کیف پول ها برای استفاده از صرافی‌های آنی که در خود کیف پول سخت افزاری ادغام شده‌اند دیگری نیازی به باز کردن حساب در صرافی مورد نظر نداریم و در نتیجه برای ما ایرانی‌ها که در اکثر صرافی‌ها با مسئله تحریم مواجه بودیم، یک گزینه بسیار خوب محسوب می‌شود.

رابط کاربری

سادگی رابط کاربری یکی از مهم ترین معیارها در انتخاب کیف پول‌های سخت افزاری است.

رابط کاربری ترزور مدل تی، نرم افزار بریج کلاینت (Bridge Client software) نام دارد. نصب آن سر راست و آسان است. به کاربران تازه‌کار یاد می‌دهد که چگونه هر عملیاتی را بر روی کیف پول خود تایید کنند و مفهوم عبارت بازیابی (seed) را به روشی کامل، برای کاربران ارائه می‌دهد.

رابط کاربری کیف پول ترزور، هم از نظر سادگی و هم از نظر فنی، بیشترین امتیاز را در مقایسه با رابط‌های کاربری سایر کیف پول های سخت افزاری دریافت کرده است.

قیمت کیف پول

قیمت کیف پول ترزور مدل تی در حال حاضر ۱۵۹ دلار در بازارهای جهانی و در محدوده ۲,۹۵۰,۰۰۰ تا ۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان در بازار ایران قابل خریداری است.

نقاط قوت:

  • ارائه امنیت بالا
  • صفحه نمایش بزرگ و رنگی
  • پشتیبانی از صرافی‌های آنی چنجلی و شیپ‌شیفت
  • رابط کاربری ساده و کاربرپسند
  • منبع باز بودن نرم افزار وسخت افزار آن

نقاط ضعف:

  • قیمت بالا
  • عدم پشتیبانی از چندین سکه محبوب از جمله بیت کوین کش اِس‌وی، آیوتا، ترون و نئو
  • استفاده از صفحات وب برای رابط کاربری و پایین آمدن حریم خصوصی نسبت به سایر رقبا

ترزور وان (Trezor One)

همانند مدل قدیمی لجر که هنوز طرفداران زیادی دارد و به خاطر قیمت پایین آن یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود، در مورد کمپانی ترزور و محصول قدیمی آن، یعنی ترزور وان نیز این موضوع صادق است.

ترزور وان در سال ۲۰۱۴ و به عنوان اولین کیف پول سخت افزاری بیت کوین عرضه شد و برای مدت‌ها تنها کیف پول سخت افزاری بیت کوین موجود در بازار بود.

ظاهر کیف پول

ظاهر کیف پول ترزور وان شبیه به مدل جدید آن، یعنی ترزور تی است و می‌توان گفت کمپانی ساتوشی لبز در طراحی‌های خود یک روند ثابت را در نظر گرفته است.

نوع اتصال

ترزور مدل تی با وجود اینکه ۵ سال پیش عرضه شده، از ابتدایی‌ترین روش برای اتصال به کامپیوتر و موبایل، یعنی کابل میکرو یو‌اس‌بی (Micro USB)، استفاده می‌کند.

امنیت

ترزور به عنوان اولین کیف پول سخت افزاری استاندارد، تمام لایه‌های امنیت اولیه‌ای که در سایر کیف پول های سخت افزاری موجود در نظر گرفته شده را شامل می‌شود. استفاده از رمز عبور و عبارت ۲۴ کلمه‌ای (seed)، و وجود دو دکمه سخت افزاری بر روی کیف پول، می‌تواند دارایی‌های شما را در برابر خطرات و آسیب‌های امنیتی موجود محافظت کند.

قابلیت بازیابی سکه‌ها در سایر کیف پول ها

قابلیت بازیابی دارایی‌های موجود در کیف پول ترزور وان مانند ترزور مدل تی با استفاده از کیف پول واسابی و سرور الکتروم وجود دارد.

پشتیبانی از سکه‌های مختلف

برخلاف شرکت لجر که در آن مدل جدید و قدیمی آن، یعنی لجر نانو اِس و لجر نانو ایکس از سکه‌ها . توکن‌های دقیقا یکسانی پشتیبانی می‌کردند، در مورد ترزور چنین چیزی وجود ندارد.

تعداد سکه‌ها و توکن‌هایی که در مدل جدید ترزور، یعنی ترزور مدل تی پشتیبانی میشود خیلی بیشتر از مدل قدیمی‌ آن، یعنی ترزور وان است.

هرچند تعداد سکه‌ها و توکن‌هایی که ترزور وان پشتیبانی می‌کند، بسیار زیاد است، اما در میان آنها نام بسیاری از سکه‌های مشهور و برتر از جمله ریپل، ایاس، تزوس، کاردانو و مونرو و .. دیده نمی‌شود.

پشتیبانی از صرافی‌های آنی

با توجه به اینکه در ترزور وان نیز از رابط کاربری مشابهی با ترزور مدل تی استفاده می‌شود، امکان استفاده از صرافی‌های آنی برای تبدیل ارزها در این مدل نیز امکان پذیر است.

رابط کاربری

رابط کاربری ترزور همانطور که در رابطه با ترزور مدل تی گفته شد، نرم افزار بریج کلاینت است. نصب آن آسان است و از نظر سادگی و فنی، بهترین رابط کاربری را در میان کیف پول های سخت افزاری دارد.

قیمت کیف پول

با توجه به اینکه ۵ سال از زمان عرضه ترزور وان می‌گذرد و پس از آن کیف پول های سخت افزاری مختلفی عرضه شده‌اند، قیمت این کیف پول سخت افزاری نسبت به سالهای اول عرضه آن کاهش داشته است.

ترزور وان در حال حاضر در بازارهای جهانی با قیمت ۷۸ دلار فروخته می‌شود و در بازار ایران نیز با قیمتی در حدود ۱,۶۰۰,۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

نقاط قوت:

  • قیمت به صرفه نسبت به ترزور مدل تی
  • اندازه کوچک

نقاط ضعف:

  • عدم پشتیبانی از کارت حافظه SD
  • عدم پشتیبانی از برخی ارزهای دیجیتال بزرگ مانند ریپل، ایاس، کاردانو و.

لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

لجر نانو ایکس آخرین محصول شرکت لجر است که در ژانویه ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد. مهم‌ترین ویژگی لجر نانو ایکس که آن را نسبت به سایر محصولات این شرکت فرانسوی متمایز می‌کند، داشتن باتری داخلی و همچنین قابلیت اتصال از طریق بلوتوث است که امکان انجام عملیات مختلف با این کیف پول را در هر مکان و زمانی برای کاربران، فراهم می‌کند!

ظاهر کیف پول

کیف پول لجر نانو ایکس، بخاطر شباهت ظاهری زیادی که به فلش مموری دارد، برای کسانی که می‌خواهند ماهیت دستگاه خود را پنهان کنند و کسی متوجه نشود دستگاهی که همراه آنهاست چیست، ایده‌آل‌ترین گزینه است.

این کیف پول سخت افزاری به لطف پوشش فولادی بدنه آن، محکم‌تر از سایر کیف پول هاست و تا زمانی که کاملا خم نشود، صفحه نمایش آن محافظت شده می‌ماند و اجزای اصلی در هنگام ضربه‌های فیزیکی آسیب کمتری می‌بینند.

نوع اتصال

لجر نانو ایکس، جالب‌ترین روش را برای اتصال کیف پول‌های خود به موبایل یا کامپیوتر در نظر گرفته است. این روش شامل استفاده از اتصال بلوتوث، در کنار آخرین استاندارد این صنعت که استفاده از پورت یو‌اس‌بی نوع سی است، می‌شود.

امنیت

یکی از چالش‌هایی که در رابطه با امنیت کیف پول لجر نانو ایکس مطرح می‌شود، مسئله اتصال نوآورانه آن، از طریق بلوتوث است که در حال حاضر در هیچ یک از کیف پول‌های سخت افزاری دیگر دیده نمی‌شود. اما همین روش اتصال نوآورانه می‌تواند روزنه‌هایی را برای اختلال در امنیت این کیف پول ایجاد کند. لجر این چالش را با قرار دادن یک بخش امنیتی داخلی در این کیف پول ها که نیاز به یک اعتبارسنجی دارد که حتما باید توسط دکمه‌هایی که روی کیف پول قرار دارند انجام شود و امکان انجام آن توسط تلفن همراه و از راه دور وجود ندارد، حل کرده است.

این بدین معناست که هکرها تا دسترسی فیزیکی به کیف پول لجر نداشته باشند، نمی‌توانند سکه‌ای از دارایی‌های موجود در کیف پول لجر را خرج کنند.

با وجود تفاوت‌های سخت افزاری دو کیف پول لجر نانو ایکس و ترزور مدل تی، و همچنین توجه به این نکته که لجر نانو ایکس برخلاف ترزور به صورت کاملا منبع باز نیست، امنیت این دو کیف پول را تقریبا می‌توان در یک سطح دانست.

تنها مزیت امنیتی لجر نانو ایکس نسبت به ترزور تی در رابط کاربری آن است که در لجر نانو ایکس، لجر لایو بر روی هارد کامپیوتر نصب شده و امنیت و حریم خصوصی بالاتری را نسبت به ترزور مدل تی ارائه می‌دهد.

قابلیت بازیابی سکه‌ها در سایر کیف پول ها

از نظر ارتباط با سایر کیف پول‌ها، لجر نانو ایکس نیز با وب سرور کیف پول الکتروم و واسابی سازگار است.

پشتیبانی از سکه‌های مختلف

از بین تمام کیف پول‌های سخت افزاری موجود، لجر نانو ایکس در پشتیبانی از تعداد سکه‌ها و توکن‌های مختلف رکورددار است و از بیش از ۱,۱۰۰ سکه و توکن مختلف پشتیبانی می‌کند.

همچنین از ۲۰ ارز دیجیتال برتر بازار، لجر نانو ایکس فقط از بیت کوین کش اِس‌وی پشتیبانی نمی‌کند و قابلیت نگهداری سایر آنها بطور همزمان در لجر نانو ایکس وجود دارد.

پشتیبانی از صرافی‌های آنی

مانند ترزور مدل تی، در کیف پول لجر نانو ایکس نیز با استفاده از رابط کاربری آن می‌توان از سرویس‌های صرافی‌های آنی مانند چنجلی و شیپ‌شیفت استفاده کرده و ارزهای دیجیتال موجود در کیف پول لجر نانو ایکس خود را بدون اینکه نیاز باشد آن را به کیف پول دیگری انتقال دهیم، تبدیل کنیم.

رابط کاربری

رابط کاربری لجر نانو ایکس، لجر لایو نام دارد که تفاوت آن با رابط کاربری ترزور این است که نصب نرم افزار لجر لایو بر روی هارد دیسک کامپیوتر خود شما انجام می‌شود.

بنابراین شما حتی اگر به اینترنت متصل نباشید، می‌توانید دارایی‌های خود را بررسی کنید، (با فرض اینکه داده‌های مربوط به کیف پول خود را به روز رسانی کرده باشید) و در نتیجه با توجه به این ویژگی، رابط کاربری لجر از حریم خصوصی بالاتری نسبت به ترزور برخوردار است.

نسخه لجر لایو برای سیستم عامل مک، لینوکس، iOS و اندروید در دسترس است.

قیمت کیف پول

قیمت لجر نانو ایکس که تقریبا یک سال از عرضه آن می‌گذرد، در بازارهای جهانی ۱۴۵ دلار و در بازار ایران در بین ۱,۸۰۰,۰۰۰ تا ۲,۲۰۰,۰۰۰ تومان است.

نقاط قوت:

  • قابلیت دریافت سود با نگهداری ارزهایی که از اثبات سهام استفاده می‌کنند (Staking)
  • قابلیت اتصال از طریق بلوتوث
  • قیمت مناسب نسبت به ترزور مدل تی
  • حریم خصوصی بالاتر نسبت به ترزور مدل تی
  • پشتیبانی از بیشترین تعداد ارزها در بین کیف پول های سخت افزاری
  • حافظه بالا (از بین بیش از ۱,۱۰۰ سکه و توکنی که پشتیبانی می‌کند، قابلیت نصب بیش از ۱۰۰ برنامه بر روی آن وجود دارد.

نقاط ضعف:

  • قیمت بالا نسبت به لجر نانو اِس

کیپ کی (KeepKey)

شرکت تولید کننده کیف پول کیپ کی، یک شرکت آمریکایی است که در سال ۲۰۱۵ تاسیس شده است. در آگوست ۲۰۱۷، با ادغام این شرکت با صرافی شیپ شیفت، کیف پول سخت افزاری کیپ کی، تولید شد.

ظاهر کیف پول

کیف پول کیپ کی تا زمانی که به کامپیوتر یا موبایل وصل نشده باشد و صفحه نمایش آن خاموش باشد، شبیه یک هارد اکسترنال است.

طراحی کلی دستگاه برای استفاده روزمره بسیار عالی است و جنس بدنه آن بسیار محکم است. ترکیبی از پلاستیک و فلز باکیفیت، بدنه محکمی را ارائه داده و ساختار مستطیلی شکلی که دارد باعث استحکام بیشتر آن شده است، اما صفحه نمایش (OLED) آن را می‌توان به عنوان نقطه ضعف آن در نظر گرفت.

هر چند بدنه آن در برابر آسیب‌های فیزیکی به شدت مقاوم است، صفحه نمایش آن در برابر ضربه به شدت آسیب‌پذیر بوده و با آسیب دیدن صفحه نمایشش، کیف پول کاملا بی استفاده می‌شود.

نوع اتصال

از بین تمام کیف پول‌هایی که در اینجا بررسی شده‌اند، کیف پول کیپ‌کی شرکت شیپ‌شیفت نوع اتصال خود به کامپیوتر و موبایل را در حداقل‌ترین سطح ممکن نگه داشته و برای اتصالات خود از پورت یو‌اس‌بی (USB) استفاده می‌کند.

امنیت

کیپ کی، کلیدهای خصوصی را در یک فضای جداگانه و آفلاین ذخیره می‌کند. این بدین معناست که حتی اگر آن را به یک کامپیوتر ویروسی متصل کنید، نمی‌تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین مانند ترزور و لجر، این کیف پول نیز از یک PIN کد برای دسترسی به کیف پول و از یک عبارت بازیابی (seed) برای امنیت کیف پول استفاده می‌کند.

نکته جالب دیگری که در رابطه با ویژگی‌های امنیتی کیف پول کیپ کی وجود دارد، روشی است که در آن وروردی‌های کیبورد را در صفحه تقسیم می‌کند؛ عددهای نمایش داده شده بر روی صفحه نمایش این کیف پول، هنگام وارد کردن PIN کد به صورت تصادفی جابجا می‌شوند.

قابلیت بازیابی سکه‌ها در سایر کیف پول ها

بر خلاف سایر کیف پول های سخت افزاری که تا اینجا بررسی کردیم، کیپ کی هیچ سازگاری‌ای با کیف پول واسابی ندارد. اما خوشبختانه، با سرور شخصی الکتروم به‌ راحتی کار می‌کند و می‌تواند به فول نودهایی که در حال اجرای بیت کوین کور ۰.۱۸ یا نسخه‌های جدیدتر آن هستند، متصل شود.

پشتیبانی از سکه‌های مختلف

کیپ کی که اولین کیف پول سخت افزاری شرکت شیپ شیفت است، از ۸ سکه و نزدیک به ۵۰ توکن مختلف پشتیبانی می‌کند که اسم بسیاری از ارزهای دیجیتال اولیه و محبوب در بین آنها دیده نمی‌شود و این به عنوان نقطه ضعف بزرگی برای این کیف پول محسوب می‌شود.

اما از آنجایی که شیپ شیفت در زمینه تولید کیف پول سخت افزاری نسبت به رقبای جدی خود یعنی لجر و ترزور سابقه بسیار کمتری دارد، انتظار می‌رود در آینده تعداد سکه‌های بیشتری را پشتیبانی کند.

پشتیبانی از صرافی‌های آنی

همانطور که از نام این کیف پول می‌توان حدس زد، قابلیت تبدیل ارزها در کیپ‌کی با استفاده از صرافی آنی شیپ‌شیفت انجام می‌شود.

اگر سری به سایت صرافی شیپ شیفت بزنید، خواهید دید که این صرافی ایران را در لیست تحریم خود قرار داده و علاوه بر این، انجام مراحل KYC را نیز ضرروری کرده، اما کسانی است که نمی‌خواهند آدرس ایمیل خود را به اشتراک بگذارند و اطلاعات مربوط به تراکنش‌های آنها فاش شود، می‌توانند با استفاده از کیف پول سخت افزاری کیپ کی از خدمات صرافی آنی شیپ شیفت استفاده کرده و معاملات خود را انجام دهند.

رابط کاربری

کیپ کی نیز دارای یک کلاینت است. یک برنامه دسکتاپ ابتدایی که به کاربران این امکان را می‌دهد که بیت کوین ارسال و دریافت کنند، دارایی‌های خود را چک کنند و همچنین بتوانند به وبسایت شیپ شیفت متصل شوند.

این کلاینت بسیار ساده و ابتدایی است و قابلیت‌های آن نیز محدود است، اما تجربه کاربری دوستانه‌ای دارد و حریم خصوصی بیشتری را برای افرادی که مایل نیستند در پلتفرم شیپ شیفت ثبت نام کنند، فراهم می‌کند.

قیمت کیف پول

این کیف پول سخت افزاری، در حال حاضر در وبسایت رسمی شیپ شیفت، با قیمت ۷۹ دلار قابل خریداری است و در ایران و توسط سایت های فعالی که در این زمینه وجود دارند، با قیمت ۱,۸۰۰,۰۰۰ تا ۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

نقاط قوت:

  • استحکام بدنه و زیبایی ظاهری
  • قیمت پایین‌تر نسبت به رقبای خود
  • قابلیت ایجاد و ذخیره بینهایت کلید خصوصی

نقاط ضعف:

  • عدم سازگاری با کیف پول واسابی
  • صفحه نمایش بزرگ و لمسی که احتمال شکستن آن در اثر ضربه بسیار زیاد است
  • پشتیبانی از تعداد ارزهای بسیار کمتری نسبت به سایر رقبا
  • اندازه و وزن بیشتر نسبت به سایر رقبا

بیت‌باکس ۰۲ (BitBox02)

کیف پول سخت افزاری بیت باکس۰۲ از شرکت سوئیسی شیفت کریپتو سیکیوریتی یک محصول شگفت‌آور و مطلوب است، زیرا بهترین ویژگی‌ها و المان‌های کیف پول های لجر، ترزور را باهم ترکیب کرده است، این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

نرم افزار منبع باز، المان امن سخت افزاری، بسته‌بندی محتاطانه غیرقابل دستکاری، امکان پشتیبان‌گیری با استفاده از کارت حافظه SD و قابلیت تایید اعتبار با استفاده از عبارت seed.

ظاهر کیف پول

بیت باکس ۰۲ نیز مانند لجر نانو ایکس ظاهری شبیه به یک فلش مموری دارد. هرچند اگر به دنبال این باشید که ماهیت کیف پول سخت افزاری خود را پنهان کنید، لجر نانو ایکس گزینه بهتری نسبت به بیت باکس ۰۲ خواهد بود زیرا طراحی جم و جور و پیشرفته بیت باکس ۰۲، می‌تواند ماهیت اصلی آن را معلوم کند.

نوع اتصال

این کیف پول سخت افزاری مانند مدل های ترزور و لجر، از یک درگاه یو اس بی نوع سی پشتیبانی کرده و از این طریق امکان اتصال آن به کامپیوتر و موبایل را فراهم می‌کند.

امنیت

بیت باکس ۰۲ به عنوان یک کیف پول با امنیت بالا برای کل اکوسیستم بیت باکس (که شامل یک برنامه و یک محصول نود بیت کوین که قرار است در آینده عرضه شود) است.

دقیقا شبیه به لجر، برای بیت باکس ۰۲ نیز یک نرم‌افزار اختصاصی وجود دارد که نحوه ذخیره اطلاعات در آن به صورت محلی است و بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس قابل اجراست. اما تاکنون هیچ نسخه‌ای از آن برای موبایل عرضه نشده است.

اما برخلاف لجر، هدف بیت باکس ۰۲ از شرکت شیفت کریپتو سیکیوریتی، ایجاد کاربرانی حرفه‌ای در همان ۵ دقیقه اول کار کردن با نرم‌افزار است.

یک بکاپ به صورت خودکار بر روی کارت حافظه خارجی SD گرفته شده و ذخیره می‌شود، کیف پول به شما پیشنهاد می‌دهد که به یک نود کامل وصل شوید.

قابلیت بازیابی سکه‌ها در سایر کیف پول ها

کاربران کیف پول سخت افزاری بیت باکس ۰۲ می‌توانند کیف پول خود را به وب سرور کیف پول الکتروم و واسابی متصل کنند. بنابراین این کیف پول نقطه ضعفی از این نظر ندارد.

پشتیبانی از سکه‌های مختلف

کیف پول سخت افزاری بیت باکس۰۲ دو نسخه مختلف دارد. یک نسخه از آن فقط از بیت کوین پشتیبانی کرده و فقط می‌توان بیت کوین در آن ذخیره کرد و نسخه دیگر آن از ارزهای دیجیتال مختلفی پشتیبانی می‌کند.

در نسخه‌ای از بیت باکس که از ارزهای دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند، می‌توان بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و همه توکن‌های ERC-20 را نگه داشت. پشتیبانی این تعداد ارز در بیت باکس ۰۲ در مقایسه با لجر نانو ایکس و ترزور مدل تی که از بیش از ۱,۰۰۰ سکه پشتیبانی می‌کنند، یک نقطه ضعف به حساب می‌آید.

پشتیبانی از صرافی‌های آنی

در حال حاضر امکان تبدیل ارزها در هیچ کدام از نسخه‌های کیف پول بیت باکس ۰۲ وجود ندارد و از این کیف پول ها فقط به عنوان یک روش نگهداری سرد می‌توان استفاده کرد. برای تبدیل دارایی‌های موجود در این کیف پول ها باید آن را به یکی از کیف پول های نرم افزاری یا صرافی‌های آنلاین انتقال داد.

رابط کاربری

تجربه کاربری هنگام نصب آن، بسیار شبیه به تجربه کاربری نصب برنامه لجر است. با این حال، دو ویژگی وجود دارد که بیت باکس ۰۲ را از لجر متمایز می‌کند:

این کیف پول قابلیت کنترل سکه‌ها را فراهم می‌کند (که برخلاف ادغام UTXOها،که خروجی‌های تراکنش‌های خرج نشده باهم هستند، کاربران می‌توانند انتخاب کنند از کدام مقدار ارسال کند، بنابراین حریم شخصی مالی آنها محافظت می‌شود) و همچنین وجود چنین قابلیتی، امکان یکپارچه شدن جفت ارزها را با یک فول نود محلی فراهم می‌کند.

هردوی این ویژگی‌ها، کاربران را با داشتن حریم خصوصی و تسلط بیشتر بر دارایی‌ها، در یک رابط کاربری جامع و ساده توانمندتر می‌سازد.

احتمالا ساده‌ترین و سریعترین رابط کاربری مربوط به کیف پول بیت باکس۰۲ می‌شود، زیرا در این کیف پول یک درخواست اجباری برای بکاپ‌گیری در حافظه اس‌دی (SD) وجود دارد و عبارت seed را نیز به عنوان یک گزینه جانبی و اضافی ارائه می‌دهد.

انجام این مرحله اضافه اکیدا توصیه می‌شود زیرا در غیر اینصورت اگر کیف پول سخت افزاری شما خراب شود و کارت حافظه SD که بکاپ کیف پول شما بر روی آن قرار دارد را نیز گم کنید، نمی‌توانید بیت کوین های خود را بازیابی کنید (اما اگر کارت حافظه پشتیبان خود را نگه دارید، می‌توانید به سادگی آن را وارد یک دستگاه جدید کنید و کلیدهای خصوصی خود را بازیابی کنید).

قیمت کیف پول

این کیف پول سخت افزاری در حال حاضر در سایت رسمی سازنده آن، با قیمت ۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد. اما در سایت‌های ایرانی که در زمینه فروش کیف پول های سخت افزاری بیت کوین فعالیت می‌کنند، این محصول موجود نیست.

نقاط قوت:

  • سطح امنیت بالا نسبت به سایر رقبا
  • پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس‌دی و قابلیت بکاپ‌گیری خودکار
  • رابط کاربری ساده و سریع

نقاط ضعف:

  • پشتیبانی از تعداد ارزهای دیجیتال بسیار کمتری نسبت به لجر و ترزور
  • قیمت بالا نسبت به امکانات موجود

کُلدکارد اِم‌کا ۳ (Coldcard Mk۳)

کیف پول کلدکارد اِم کا۳، محصول شرکت کانادایی کوین کیتی (Coinkitiy) است که ویژگی‌ها و ظاهر بسیار متفاوتی نسبت به سایر کیف پول های سخت افزاری دارد.

ظاهر کیف پول

شباهت ظاهری این کیف پول سخت افزاری به یک ماشین حساب جیبی در نگاه اول ممکن است شما را گول بزند و متوجه ماهیت اصلی دستگاه نشوید. اما صفحه نمایش کوچک و غیرکاربردی آن و همچنین کمبود دکمه‌های محاسباتی ریاضی مثل جمع، منها و ..، سرنخ‌های واضحی هستند که می‌توانند نشان دهند این دستگاه ماشین حساب نیست و کارکرد دیگری دارد.

نوع اتصال

کلد کارد اِم کا۳ نیز مانند لجر نانو ایکس و ترزور و کیپ کی، از یک درگاه اتصال یو‌اس‌بی نوع سی پشتیبانی می‌کند که می‌توان آن را با استفاده از یک کابل و به سادگی به کامپیوتر یا موبایل وصل کرد.

امنیت

این کیف پول سخت افزاری برای انجام تنظیمات اولیه، نیازی به اتصال به کامیپوتر ندارد، بلکه فقط یک آداپتور برق میکرو یو‌اس‌بی کافی است تا این کیف پول بتواند عملیاتی را که از قبل برای آنها برنامه‌ریزی شده، انجام دهد.

همچنین به لطف استفاده از استاندارد BIP ۱۷۴ در این کیف پول، کلدکارد ام کا۳ می‌تواند تراکنش‌های بیت کوین را به صورت بخش بخش شده، تایید کند؛ به طوری که اتصال به اینترنت غیرضروری و کاملا اختیاری شود.

بیشتر عملیات این کیف پول (از جمله تنظیمات اولیه، تولید عبارت بازیابی و اعتبارسنجی معاملات) بطور مستقیم در صفحه نمایش کوچک و رنگی کلدکارد ام‌کا۳ انجام می‌شود و کار تایید و بالا پایین کردن گزینه‌هایی که در صفحه نمایش نشان داده می‌شوند، با استفاده از دکمه‌های فیزیکی پلاستیکی که روی کیف پول قرار دارند، انجام می‌شود.

قابلیت بازیابی سکه‌ها در سایر کیف پول ها

نبود نرم‌افزار اختصاصی در کیف پول کلدکارد، همه کاربران را مجبور می‌کند تا از یکی از برنامه‌های محلی و منبع باز قوی، مانند سرور شخصی الکتروم و کیف پول واسابی استفاده کنند.

یعنی کلد کارد ام کا۳ می‌تواند از طریق کیف پول واسابی، سرور شخصی الکتروم و فول نود ۰.۱۸ بیت کوین کور در دسترس قرار گیرد.

پشتیبانی از سکه‌های مختلف

این کیف پول سخت افزاری به طور ویژه برای نگهداری بیت کوین طراحی شده و فقط برای ذخیره بیت کوین استفاده می‌شود. هرچند پشتیبانی از ارزهای دیجیتال مختلف در کیف پول سخت افزاری یک گزینه مثبت محسوب می‌شود، اما کیف پول‌های سخت افزاری که فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کنند معمولا از امنیت بسیار بالاتری برخوردارند و از این رو این کیف پول ها در میان کاربران حرفه‌ای که فقط قصد ذخیره بیت کوین را دارند و اولیتشان امنیت بالا است، طرفدار زیادی دارد.

پشتیبانی از صرافی‌های آنی

از آنجایی که این کیف پول سخت افزاری فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند و همه مراحل آن از تنظیمات اولیه گرفته تا تایید تراکنش ها، بدون نیاز به اتصال به کامپیوتر و اینترنت صورت می‌گیرد، از هیچ کدام از صرافی های آنی پشتیبانی نمی‌کند.

بنابراین اگر قصد تبدیل بیت کوین‌های خود را داشته باشید باید آن را به یکی از کیف پول ها یا صرافی های آنلاین انتقال دهید.

رابط کاربری

کُلد کارد، برخلاف سایر کیف پول های سخت افزاری که در اینجا مورد بررسی قرار گرفتند، یک کلاینت نرم‌افزاری اختصاصی ندارد که به سرورهای شرکت تولید کننده آن، یعنی کوینکیت متصل شود.

نبود نرم‌افزار اختصاصی در کیف پول کلدکارد، یک قابلیت است که به منظور به حداکثر رساندن حریم خصوصی و مالکیت و تسلط بر دارایی‌ها طراحی شده است.

اما علی رغم مزایایی که این کیف پول دارد، افراد تازه‌کار، هنگام کار با آن کمی گیج شده و ممکن است نسبت به این کیف پول دلسرد شوند. ولی می‌توان با خیال راحت گفت که کیف پول کلد‌کارد جایگاهش را در گروه خودش پیدا کرده و ویژگی‌های آن مطلوب کاربران حرفه‌ای است.

قیمت کیف پول

این کیف پول در سایت رسمی شرکت سازنده آن، کوینکیت، با قیمت ۱۲۰ دلار به فروش می‌رسد. اما در سایت‌های ایرانی موجود نیست.

با توجه به این طراحی، کلدکارد بهترین کیف پول از نظر حفظ حریم خصوصی و بدترین کیف پول از نظر راحتی در بین کیف پول ‌هایی است که در این مقاله بررسی شدند.

نقاط قوت:

  • امنیت و حریم خصوصی بالا
  • پشتیبانی از کیف پول واسابی و سرور شخصی الکتروم
  • پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس‌دی و امکان بکاپ گیری

نقاط ضعف:

  • قابلیت نگهداری فقط بیت کوین و عدم پشتیبانی از سایر ارزها
  • قیمت بالا

Check Also

شرکت فناوری ترازیرو تکنالجیز (TerraZero Technologies)

شرکت فناوری ترازیرو تکنالجیز (TerraZero Technologies) واقع در ونکوور در سال ۲۰۲۲ اولین وام مسکن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *