الماس سیاه چیست؟ نحوه تشخیص، انواع آن

سنگ الماس سیاه بر اساس نوع تبلور، سایز بلوری و عناصر کمیاب آن، در چهار زیر مجموعه با نام های بورت” ، کربنادو”، استوارتایت و فرامسایته قرار می گیرند. در این مقاله ضمن بررسی ویژگی و ساختار انواع طبیعی، مصنوعی و بدل الماس سیاه به مقایسه روش های شناسایی آن با استفاده از میکروسکوپ الکترونی و طیف سنجی رامان و بزرگترین سنگهای الماس سیاه پرداخته شده است.

گونه گوهری و با ارزش الماس سیاه از نوع کربنادو است. کربنادو (carbonado) فرم پلی کریستالی الماس است که از تبلور الماس، گرافیت و کربن آمورف در کنار هم به وجود آمده است. تخلخل کربنادو از ۱ درصد تخلخل کم) تا ۱۰ درصد تخلخل زیاد است که متغیر بودن وزن مخصوص این گونه را توجیه می کند.

باور بر این است که رنگ الماس سیاه به علت گرافیت است. در حقیقت الماس سیاه یک الماس سفیدی است که اینکلوژن ها یا ناخالصی های سیاه درون آن به قدری زیاد است که رنگ آن را تیره کرده اند. این رنگ معمولا سیاه و گاهی خاکستری و سایه های مختلف سبز تا قهوه ای گاهی خالدار باشد.

کربنادو نخستین بار در سال ۱۸۴۳ در اندازه های مختلف در ذخایر آبرفتی برزیل کشف شد و تا سال ۱۸۴۶، پس از استخراج، به عنوان باطله دور انداخته می شد! در سال های بعد، این باطله ها به هلند فرستاده شد و در آنجا کاربرد آن به عنوان ساینده معرفی شد. در اواخر قرن نوزدهم میلادی، نمونه های بزرگ و با کیفیت کربنادو با قیمت قیراطی ۱۸۵ دلار به فروش رسید.

چیزی که الماس را تعریف میکند کربن و مقدار ناچیزی ناخالصی هست که به فرم کوبیک رشد می کند. کربونادو که از حضور میکرو الماس هایی ( با اندازه کمتر 20 میلیونم متر)، عدم مواد دیگه در اعماق جبه زمین، مثل دیگر الماس ها است دارای وجود ناچیزی از نیتروژن و هیدروژن و asbornite که فقط در شهاب سنگها یافت میشود.

به همین دلیل دانشمندان معتقدند که کربونادوها در کیمبرلیت ها پیدا نمی شوند و از شهاب سنگها تحت حرارت بالا و یا تصادم شهاب سنگ الماسی به زمین تشکیل شده اند که بنابراین میتوانند در ذخایر رسوبی نیز دیده شوند. برخی محققان معتقد هستند که از انفجار سوپرنوا و پرتاب قطعه های بزرگ و تصادم آنها به زمین در 2.6 تا 3.8 میلیارد سال پیش آمده اند که از نظر سنی دلیلی است بر اینکه چرا تا کنون در برزیل و آفریقای مرکزی پیدا یافت شده اند.

Check Also

یاقوت برمه

یاقوت برمه ای از برمه، یک کشور جنوب شرقی آسیا می آید. اگرچه برمه اکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *